30 minuten bewegen

Ongetwijfeld hebt u wel eens gehoord of gelezen dat bewegen goed voor u is. Maar vaak gaat deze informatie het ene oor in en het andere oor uit.

Door regelmatig te bewegen voelt u zich fitter, kunt u beter met stress omgaan en blijft u er jonger en slanker uitzien. Daarnaast vermindert voldoende bewegen onder meer de kans op hart- en vaatziekten, verschillende soorten van kanker en diabetes.

Beweegt u voldoende?

Misschien beweegt u al voldoende, misschien ook niet. Een half uur lichaamsbeweging per dag, op ten minste vijf dagen per week, de Nederlandse Norm Gezond Bewegen, verbetert de gezondheid. Voor kinderen, jongeren en mensen met overgewicht is die norm zestig minuten per dag, zeven dagen per week. Het is vaak onduidelijk welke vormen van lichaamsbeweging meetellen en of het goed is of uw patiƫnt inderdaad voldoende beweegt. De beweegtest ondersteunt de deelnemer bij het inschatten van de juiste hoeveelheid beweging. Per dag moet de deelnemer aangeven hoeveel minuten welke activiteit wordt uitgevoerd. Het gaat om lopen, actief zijn, sporten, fietsen en huis en tuin. Het totale aantal minuten bepaalt of het voldoende is. Zo niet, dan worden aan het einde van de test beweegadviezen gegeven.

Tips voor meer bewegen

Meer bewegen hoeft niet moeilijk te zijn. Een portie bewegen is gemakkelijk in te passen in het dagelijkse ritme. Woont u dicht bij de supermarkt? Laat de auto dan eens staan en ga op de fiets boodschappen doen. Woont u op de vierde verdieping? Neem dan de trap in plaats van de lift. Wilt u een stapje verder? Kijk dan in de gemeentegids of op de gemeentesite waar u in de buurt kunt sporten. Wilt u nog meer tips?

bewegen