Tegenwoordig is er een ontzettend gevarieerd aanbod van verschillende vormen van dieet. Bijvoorbeeld het zeer populaire Fitchef 100 recepten dieet. Veel mensen die overtollige kilo’s willen kwijtraken, gaan op dieet om hun ideale gewicht na te streven. Veel diëten beloven gouden bergen, maar maken deze niet waar. Een gezond dieet dat eenvoudig is in te passen in je reguliere eetpatroon is het eiwitdieet. Afhankelijk van je keuze in type eiwitdieet, kan het een zeer effectief middel zijn om je lichaam vitaal en weerbaar te maken. Dit type dieet leunt op positieve onderzoeksresultaten, terwijl het geen hoge kosten met zich meebrengt. Zo is het mogelijk om met het eiwitdieet gewicht te verliezen, zonder een tergend dieetprogramma te doorlopen.

Het eiwitrijk dieet

Eiwitten zijn cruciaal voor het lichaam. Het is mogelijk om met dit type dieet 2 kilo per week te verliezen. Om op een wenselijk gewicht te komen is het belangrijk het juiste aantal eiwitten te consumeren. Teveel of te weinig eiwitten leidt tot huidproblemen, een afname in spierweefsel en het ophopen of verliezen van lichaamsvet. De hoeveelheid die je binnenkrijgt is dus essentieel. Met dit eiwitdieet val je af zonder hongergevoel.

Eiwitten

Eiwitten zijn stoffen die bestaan uit aminozuren. Dit zijn geketende onderdeeltjes die complexe structuren kunnen maken en zorgen voor de bouw en het onderhoud van het lichaam. Het menselijk lichaam is zelf in staat sommige aminozuren te produceren. De overigen moeten via de voeding binnenkomen. Dit zijn aminozuren zoals Threonine, Valine en Lysine. De kwaliteit van deze aminozuren is erg belangrijk, omdat het de kwaliteit van het eiwit bepaald. Bestaat er een juiste verhouding in elk eiwit, dan krijg je stoffen binnen die goed zijn voor het lichaam. Dierlijke eiwitten bevatten alle benodigde aminozuren in de juiste verhouding. Vlees, vis en zuivel bevatten een uitstekende verhouding, terwijl vegetariërs het halen uit peulvruchten, noten en groenten. Deze bevatten ook eiwitten, maar in mindere mate.

Stofwisseling

Alle processen in je lichaam hebben energie nodig. Deze processen moeten dus gevoed worden. Onze stofwisseling heeft dus eiwitten nodig en zorgt voor een gezonde verbranding van calorieën. Bestaat je voeding voor 30% uit eiwitten, dan verbrandt je maar liefst 100 calorieën. Dit staat gelijk aan een lange wandeling. Indien je een eiwitdieet volgt, spreek je sneller vetreserves aan. Tevens scheidt je maagwand geen hormonen af die een hongergevoel geven. Je lichaam beseft dus dat er voldoende energie beschikbaar is. Dit verhoogt ook weer de stofwisseling.

Afvallen

Door deze stofwisseling verbrand je sneller vetreserves en val je dus sneller af. Een eiwitdieet is dus zorgen voor het nuttigen van goede energiebronnen. Een ontbijt zonder koolhydraten kan van wezenlijke betekenis zijn. Koolhydraten zijn suikers en zetmelen die vaak zorgen voor een ophoping van vet. Suikers, pasta, noodles, brood en aardappelen zorgen voor gewichtstoename, dat heeft jarenlang wetenschappelijk onderzoek ondertussen al bewezen. Deze aanzetters van extra lichaamsvet moeten worden geweerd en kunnen vervangen worden door bijvoorbeeld havermout, fruit of kikkererwten. Een eiwitdieet voorkomt een hongergevoel, voorkomt dat je producten eet die extra lichaamsgewicht geven en ondersteunen de stofwisseling van het lichaam.